Різноманітні відновлювальні засоби, що використовуються в спортивній практиці, поділяються умовно на чотири групи: педагогічні, медико-біологічні, психологічні і реабілітаційні (табл. 1).
Найбільш ефективним є їх сукупне використання у формі визначених комплексів, сформованих з урахуванням специфічних особливостей перебігу відновлювальних процесів у спортсменів різної спеціалізації, рівня підготовленості, етапу тренування й індивідуальних можливостей спортсменів.
У проблемі відновлення центральне місце приділяється педагогічним факторам, що припускають керування працездатністю спортсменів і відновлювальних процесів за допомогою доцільно організованої м'язової діяльності з обліком її спрямованого впливу на організм.
(Таблиця №1)
Педагогічні |
Психологічні |
Медико - біологічні |
Реабілітаційні |
Керування працездатністю спортсменів та відновлювальними процесами через організовану м‘язову діяльність на основі обліку кількісних характеристик режимів навантаження та відпочинку. |
Зниження нервово-психічного напруження, стану психічної пригніченості, швидке відновлення затраченої енергії, формування чіткої установки на ефективне виконання тренувальних та змагальних програм, доведення до меж індивідуальних можливостей напруги функціональних систем, які беруть участь в роботі. |
Сприяння підвищенню резистентності організму до навантажень, більш швидкому зниженню гострих форм загального та місцевого стомлення, поповнення енергетичних ресурсів, прискорення адаптаційних процесів, підвищення працездатності, стійкості до специфічних та неспецифічних стресових впливів. |
Поступова адаптація організму до збільшуваного навантаження, відновлення різних параметрів сили м‘язів в зоні пошкодження, відновлення рівня загальної фізичної підготовленості, відновлення специфічних рухових навичок. |
До педагогічних засобів відновлення відносять: підбір, варіативність і особливості поєднання методів і засобів у процесі побудови програми тренувальних занять, різноманітність і особливості поєднання навантажень при побудові мікроциклів (табл. 2).
Педагогічні засоби відновлення працездатності спортсмена базуються на багатоваріантних поєднаннях фізичних вправ, різних за структурою, інтенсивністю впливу на організм, об'єднаних у конкретні програми тренувальних занять.
Вміле використання педагогічних засобів відновлення підвищує працездатність спортсмена, знижує ризик виникнення передпа- тологічних і патологічних станів, сприяє спортивному довголіттю.
У спортивній практиці в останні роки значне поширення одержали психологічні методи і засоби відновлення. За допомогою психологічних впливів можна знизити рівень нервово-психічної.
(Таблиця 2)
|
Засоби застосування |
||
Параметри |
Раціональне планування тренування відповідно до функціональних можливостей організму; підбір необхідних поєднань загальних та спеціальних засобів в конкретних видах спорту; введення спеціальних відновлювальних періодів |
Хвилеподібність і варіативність навантажень в занятті; широке використання специфічних, а також неспецифічних серій та окремих вправ; використання тренажерів; введення спеціальних серій та окремих вправ для активного відпочинку та розслаблення |
Побудова окремого заняття з використанням необхідних допоміжних засобів для ефективного запобігання явищ стомлення (локального, глобального); повноцінна індивідуальна розминка та заключна частина заняття |
Рівні |
Основний |
Поточний |
Оперативний |
Час |
В мезо- і мікроциклу, від мікроцикла до мікро циклу |
В процесі окремого заняття або після нього |
В серіях або окремих вправах в кожному занятті |
Дія |
Модель мезо- і мікро циклах |
Модель тренувального заняття в різних режимах навантаження з відпочинком |
Модель серії вправ на уроці в різних режимах навантаження з відпочинком |
Спрямованість |
Спрямовані на основні функціональні системи організму, які забезпечують розвиток, підвищення та відновлення спортивної працездатності в конкретних видах спорту |
Значний вплив на психічний стан спортсмена мають умови змагань і тренувань, а також організація під час їх проведення побуту і дозвілля команди, окремих спортсменів.
У випадку перевтоми для швидкого відновлення сил і підвищення працездатності застосовують гіпнотичний сон. За даними А. П. Козина (1990), іноді він є єдиним способом усунення явищ перенапруги. Це також підтверджують дослідження В. Н. Платонова, які показали, що відновлення м'язової сили під час гіпнозу відбувається в два рази швидше, ніж під час звичайного відпочинку в бадьорому стані.
Таким чином, застосування в спортивній практиці психологічних засобів впливу підвищує стійкість нервової системи до дії екстремальних фізичних навантажень, дозволяє мобілізувати вольові зусилля спортсмена на подолання стомлення і пов'язаних з ним болісних відчуттів, які нерідко виникають під час змагань.
Поряд з педагогічними і психологічними засобами відновлення спортивної працездатності в практиці підготовки спортсменів високої кваліфікації широко використовуються медико-біологічні засоби, які включають: 1) фармакологічні препарати (адаптогени, полівітаміни, препарати заліза тощо); 2) фізіотерапевтичні процедури; 3) продукти підвищеної енергоємності і білкової забезпеченості, 4) раціональний режим спортсменів, а також зазначені вище психопрофілактичні впливи. Медико-біологічні засоби впливають на працездатність спортсмена і на процеси відновлення в організмі. Найбільш ефективне комплексне використання відновлювальних засобів, що дозволяє одночасно зняти як нервовий, так і фізичний компоненти стомлення. При цьому необхідно ще раз підкреслити, що медико-біологічні засоби ефективні лише за умови раціональної побудови тренування і впливу на психічну сферу спортсмена (табл. 23).
Медико-біологічні засоби сприяють підвищенню резистентності організму до різних навантажень, більш швидкому зняттю загального та місцевого стомлення, прискорюють адаптаційні процеси, позитивно впливають на підвищення працездатності в умовах специфічних і неспецифічних стресових впливів (В.М. Волков, 1977).
(Таблиця 3)
Параметри |
Засоби відновлення (фізіотерапевтичні, бальнеологічні, фармакологічні, баня, масаж, харчування) |
||
Рівні |
Основний |
Поточний |
Оперативний |
Час |
Від мікроциклу до мікроциклу, в кінці мікроциклу |
В процесі окремого заняття або після нього |
В процесі кожного заняття |
Дія |
Глобальна |
Виборча |
Локальна |
Спрямованість |
На всі основні функціональні системи організму |
Переважний вплив на окремі системи або їх ланки |
Не має значного впливу на організм |
Останнім часом у практиці спорту широко використовуються фізіотерапевтичні (фізичні) засоби відновлення.
Велику популярність фізичних засобів і методів фахівці пояснюють їх особливою роллю в складній структурі сучасного тренувального процесу. Ця роль обумовлена: 1) простотою; 2) доступністю їх застосування; 3) достатньою вивченістю; 4) відсутністю при раціональному використанні негативного впливу на організм спортсмена.
Важливим представляється також можливість за допомогою медико-біологічних засобів підвищувати працездатність спортсменів безпосередньо в ході тренування, тобто збільшувати ефективність як окремого заняття, так і тренувального процесу в цілому. Це особливо важливо при підготовці спортсменів високого класу, тому що сучасний рівень фізичної і психологічної напруги, що супроводжує підготовку й участь спортсменів у відповідальних змаганнях, нерідко знаходиться на грані зриву функціональних можливостей організму.
Своєчасне застосування медико-біологічних засобів усуває можливість розвитку перенапруги, пере тренованості спортсмена, запобігає травмам і захворюванням, скорочує тривалість спортивної реабілітації (табл.4).
Найбільшу роль у прискоренні процесу відновлення відіграють засоби виборчого впливу. Використання цих засобів в умовах різноманітного поєднання тренувальних навантажень різної спрямованості і величини в мікроциклах, дозволяє керувати рівнем працездатності легкоатлетів. Крім того, засоби виборчої дії впливають на визначені функціональні системи організму спортсмена чи на окремі ланки цих систем, забезпечують виконання різних за величиною навантажень у тренувальних заняттях тієї чи іншої переважної спрямованості.